Monday, May 3, 2010

Air Tangan


Ada pepatah mengatakan, 'siapa diri kita adalah apa yang kita makan'. Saya percaya dengan pepatah ini. Seharusnya barang yang kita makan, menjadi darah daging kita akan menentukan corak hidup kita. Jika makanan itu dari sumber yang baik-baik, maka baik lah hidup kita.

Kita pernah dengar kes-kes di mana anak-anak (atau sang suami) mudah merasa kasihan dan lebih mesra dengan pembantu rumah atau bibik. Dalam dunia yang semakin moden dan membangun, ada juga isteri-isteri yang langsung tiada masa untuk memasak. Hal-hal rumah adakalanya 100% diserahkan kepada si bibik. Dari memasak, mengemas rumah, lipat kain dan menjaga keperluan anak, semua diuruskan oleh si bibik. Dek kerana alasan 'tiada masa' dan busy, maka si bibik menjadi 'suri di dalam rumah'. Dan di sinilah air tangan bibik ini mengalir ke anak-anak dan juga suami di rumah.

Tetapi bukan semuanya begitu. Ada juga kita dengar si bibik ini tidak akan disuruh memasak. Bagaimana penat sekalipun, si isteri akan tetap memasakkan makanan untuk anak-anak dan suaminya.

Jadi terpulanglah pada diri sendiri... Adakah kita sanggup melihat anak-anak kita lebih kepada bibiknya dari kita sendiri? Ingatlah, rezeki dari sumber makanan itu mempunyai 1001 manfaat kepada kehidupan kita. Jika kita menjaga makanan kita, nescaya ALLAH juga akan menjaga hidup kita.

No comments:

Post a Comment