Tuesday, November 1, 2011

Strategi Lautan Biru

Pada tahun 2009, aku terpandang sebuah buku di MPH bertajuk Blue Ocean Strategy. Isi kandungannya nampak menarik, tetapi entah kenapa aku belum 'sampai seru' nak membeli buku tu. Setahun kemudian, juga di kedai buku yang sama, aku terlihat pula buku bertajuk Strategi Lautan Biru (SLB); buku alih bahasa yang sedang mendapat perhatian dari semua pihak. Pun aku masih belum terpaut hati untuk mendapatkan buku itu.

Kini pada tahun 2011, aku terpanggil pula untuk mengetahui lebih lanjut mengenai SLB ini. Semuanya bermula dengan ajakan tidak langsung dari seorang sahabat yang mahukan khidmat diriku ini untuk syarikatnya pada tahun 2013. Wah! Aku dah ada tawaran kerja untuk 2 tahun lagi tu! Kata kawan ku itu lagi, beliau nak hantar aku ke seminar dan latihan mengenai SLB ini supaya aku dapat mengetahui mengenainya dan mengajar program itu kepada orang lain pula.

Lalu aku pun melayari sesawang di dalam masa lewa ku, untuk mencari info mengenai SLB ini. Memang banyak! Tak sangka pula kebanyakan organisasi kerajaan dan swasta sedang mula 'menjelajah' SLB ini.

Lautan merujuk kepada pasaran ataupun industri. Lautan Biru adalah satu anologi yang menggambarkan potensi ruang pasaran yang begitu besar yang belum diterokai. Ye la... laut tu kan luas! Manakala strategi lautan biru merupakan satu pendekatan yang sistematik untuk mencipta ruang pasaran yang tidak perlu bersaing sebaliknya menjadi pesaing tidak relevan.

Berbeza dengan lautan biru, lautan merah pula merujuk kepada satu pasaran yang di dalamnya penuh dengan persaingan dari individu atau industri yang menghasilkan perkhidmatan dan produk yang sama dan mereka saling ' membunuh ' antara satu sama lain.

Konsep SLB di perkenalkan oleh W.Chan Kim dan Renee Maurborgne melalui buku penulisan mereka bertajuk Blue Ocean Strategy.
SLB menjelaskan cara mencipta ruang pasaran baru tanpa pesaing. Satu-satunya cara untuk kekal kompetitif adalah berhenti berusaha melawan pesaing. SLB juga dianggap sebagai konsep dalam merebut nilai pembeli dan kos rendah untuk mencipta ruang pasaran baru. SLB bukan mengenai ‘mematikan’ persaingan, ia adalah mengenai membuat pertandingan dalam perniagaan, bukan menghapuskan pesaing perniagaan. Lagipun kita juga memang tak digalakkan 'main kotor' dalam apa jua yang kita lakukan.

Usahawan di Malaysia digalakkan untuk menggunakan konsep ini dalam strategi perniagaan mereka, tidak kira samada perniagaan mereka berskala kecil mahupun besar, konsep ini mampu untuk mengekalkan mereka di dalam bidang perniagaan samada mereka masih baru ataupun telah lama.

Antara kursus berkaitan dengan SLB ini adalah seperti berikut. Hmmmm... mungkin suatu hari nanti aku mampu untuk memberikan kursus2 ini kepada orang lain. Its just a question of when?

1. Kursus Pemikiran Strategik

2. Kursus Pemikiran Kreatif

3. Kursus Pemasaran Kreatif

4. Kursus Pengurusan Kreatif

5. Kursus Perancangan dan Pengurusan Strategik

No comments:

Post a Comment