Wednesday, April 7, 2010

Keluar Dari Zon Selesa

Dah banyak kali aku dengar, 'beranikan lah diri anda untuk keluar dari your comfort zone'... Aku pun dah banyak kali termenung dan berfikir, mungkin ada benarnya aku keluar dari 'zon selesa' yang aku sendiri ciptakan ini. Apa pulak zon selesa ni. Hmmm... aku rasa, zon yang dimaksudkan tu ialah tentang kerjaya yang aku ada sekarang. Dulu aku pernah terjun ke bidang yang agak jangkal bagi aku iaitu Safety and Health, dan aku berjaya. Berjaya dari segi ilmu dan masa depan yang aku nampak dalam bidang ini. Dan sekarang, aku perlu berusaha lagi untuk menstabilkan diri.

Tapi ada juga pepatih, 'jangan yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran'. Tapi rasanya aku bukannya nak kejar itu ini. Aku cuma mencari jalan untuk menjayakan diri dan memberikan kesenangan buat family. Lagipun, perkara yang aku nak buat ni, bersangkut paut dengan kerjaya aku sekarang dan sesuatu yang memang aku minat... nak jadi Trainer! Ya..., aku memang berminat nak jadi tenaga pengajar ni dari dulu lagi. Aku minat berdiri kat depan peserta dan memberikan ceramah-ceramah mengenai tajuk yang diberikan. Setakat ni, aku berkesempatan untuk memberikan latihan mengenai keselematan di tempat kerja ajer. Aku nak lebih dari itu... aku nak bagi latihan dan ceramah untuk semua pekerja dan bukannya pekerja baru sahaja.

Dan aku pun rasanya berminat dengan hal2 teambuilding, kem motivasi dan sebagainya. Dulu waktu kat tempat kerja lama, rasanya banyak gak program yang aku aturkan untuk hal-hal macam ni. Dan aku tertarik melihat trainer-trainer yang nampak bersemangat dan terus memberikan semangat kepada paserta.

So inilah dilema aku sekarang... nak keluar dari zon selamat. Apakah pula bentuk pengorbanan yang aku perlu lakukan nanti? Terus terang aku katakan, I am a family man. Maksudnya, aku lebih senang kalau sehari-harian tu, anak isteri aku ada kat depan mata. Sebab tu aku pernah tolak tawaran kerja untuk jadi safety officer kat construction site hanya kerana aku terpaksa berjauhan dengan my family. So kalau aku nak jadi trainer ni, aku harap aku tak le berjauhan dengan family. Tapi tu lah... kita hanya merancang...

1 comment:

  1. ait...saya blogwalk utk cr rakan sejawatan, esh officer...mn tau blh tukar2 tips n experience... :P

    ReplyDelete