Tuesday, April 20, 2010

Mana Yang Lebih Diutamakan?


Antara mentaliti pengguna yang tip top dan infrastruktur yang bagus, yang mana satu yang perlu menjadi keutamaan?

Adalah menjadi tanggungjawab untuk menyediakan infra yang bagus seperti perhentian bas berbumbung, pondok telefon mesra pelanggan dan tandas yang bersih. Tapi bagaimana pula dengan mentaliti si pengguna? Bukan kah mereka juga ada tanggungjawab untuk menjadikan infra tu semakin elok dan kekal elok?

Aku nak ambil contoh tandas di tempat kerja. Kalau ikut budaya Jepun, tandas melambangkan kawasan kerja kita; kalau cantik tandas, maka cantiklah kawasan kerja. Tapi ada tandas-tandas di tempat kerja yang tidak melambangkan produk yang mereka hasilkan, tidak melambangkan gahnya nama syarikat itu di peringat global. Jadi siapa yang harus dipertanggungjawabkan dan harus dipersalahkan kiranya tandas itu kotor?

Pihak maintenance selalu cakap, mereka dah buat sedaya mampu untuk perbetulkan tandas yang rosak, tetapi wal hasil balik asal. Pihak pekerja pula, mengadu tandas yang tidak mempunyai kemudahan yang sempura menjadikan mereka memandang enteng tentang kebersihan tandas itu. Hmmm... sorang cakap itu, sorang cakap ini!

Yang susahya pengguna lain...

No comments:

Post a Comment